رنگ-کردن-مو-در-دوران شیردهی

رنگ کردن مو در دوران شیردهی

بسیاری از مادران نگران خطرات رنگ کردن مو در دوران شیردهی هستند. مادر بودن به معنای توجه بیش از گذشته به خطرات و ریسک های احتمالی سلامتی است.

بسیاری از محصولات و درمانهای زیبایی حاوی مواد شیمیایی ای هستند که می‌توانند برای مادر و نوزاد مضر باشند.

اگر به دنبال تغییر هستید و می خواهید هنگام شیردهی موهای خود را رنگ کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ مو می تواند هم برای سلامتی خودتان و هم برای کودک شما مضر باشد.

توجه به کیفیت محصولاتی که برای مو و پوست سر خود استفاده می‌کنید بسیار مهم است. بنابراین با پیش بینی خطرات احتمالی می توان اقدامات احتیاطی مورد نظر را انجام داد.

حال این سوال پیش می آید “آیا رنگ کردن مو در دوران شیردهی بی خطر است؟

واضح است که محصولات رنگ مو حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. بیشتر آنها حاوی آمونیوم هستند که یک ماده شیمیایی خطرناک است.

استنشاق این مواد یا تماس مستقیم با آنها می تواند مشکلات جدی برای سلامتی انسان ایجاد کند.

بسیاری از خانمها تصور می‌کنند هنگامی که محصولات شیمیایی وارد جریان خون آنها شود برای خود و نوزادشان مضر است.

به همین دلیل بر این باورند بهتر است هنگام شیردهی موهای خود را رنگ نکنند. مقدار مواد شیمیایی که از طریق پوست سر مادر وارد جریان خون او می شود بسیار کم است.

این مقدار برای تهدید سلامتی نوزاد ناچیز بوده و امکان ندارد که کودک شما بتواند این مواد شیمیایی را از طریق شیر مادر دریافت کند.

بنابراین رنگ کردن مو در دوران شیردهی خطر جدی ندارد  ولی باید به نکاتی توجه کرد. 

جذب پایین

مقدار مواد شیمیایی رنگ مو که از طریق پوست سر مادر وارد جریان خون او می شود، بسیار کم است.

ریزش مو بعد از بارداری

این مورد یکی از اثرات معمول تنظیم مجدد هورمون های شما پس از بارداری است.

اقدامات احتیاطی

اقدامات احتیاطی گفته شده در پایین را برای احتیاط بیشتر انجام دهید اگر میخواهید بیشتر مراقب باشید.
رنگ-کردن-مو-در-دوران-شیردهی

رنگ موی با کیفیت

از رنگ مو های با کیفیت استفاده کنید. سعی کنید در سالن های زیبایی مطمئن از خدمات رنگ مو استفاده کنید.

رنگ موی گیاهی

سعی کنید از رنگ موهایی استفاده کنید که مواد شیمیایی کمتری دارند و بیشتر پایه گیاهی دارند.

زیاده روی نکنید

سعی کنید موهای خود را در فواصل زمانی طولانی تری رنگ کنید یا اینکه لایه نازکی رنگ بر روی موهای خود بگذارید.

ریزش مو پس از زایمان

این مورد یکی از اثرات معمول تنظیم مجدد هورمون های شما پس از بارداری است. برخی از خانم ها پس از زایمان موهایشان تا حد شدیدی ریزش می کند. برخی از آنها در اولین ماه پس از زایمان دچار ریزش مو میشوند. برخی دیگر در چهار یا شش ماهگی متوجه آن می شوند. این موضوع حتی می توانند تا یک سال ادامه داشته باشد. ریزش مو پس از زایمان امری طبیعی است اما میزان آن می تواند بسته به چرخه رشد موهای شما، متفاوت باشد. بنابراین ریزش مو در دوران شیردهی ربطی به علائم این دوران ندارد.

اقدامات احتیاطی مهم برای رنگ کردن مو هنگام شیردهی

  • مطمئن شوید که پوست سر شما کاملا سالم است

    همانطور که قبلاً اشاره شد، محصولات شیمیایی که از طریق پوست سر مادر وارد جریان خون مادر می شوند، برای آسیب رساندن به نوزاد بسیار ناچیز هستند. با این حال، خراش ها و زخم های پوست سر می تواند سبب رسیدن مقدار بیشتری از سموم به جریان خون زنان شود. بنابراین، بسیار مهم است که قبل از رنگ کردن مو مطمئن شوید که پوست سر شما کاملا سالم است.

  • موهای خود را در اتاقی که کودکتان در آن است رنگ نکنید

    موهای خود را در اتاقی که کودکتان در آن است رنگ نکنید. اگر تصمیم دارید موهای خود را در خانه رنگ کنید، که این کار به دلیل کمبود وقت در مادران شیرده بسیار رایج است، باید این کار را در یک اتاق جدا از کودک انجام دهید. به ویژه اگر از محصول رنگ موی پایه آمونیاک استفاده می کنید که داری بوی نامطبوعی است، نوزاد شما هرگز نباید بوی متصاعد شده از آن را استنشاق کند.

  • رنگ مویی را انتخاب کنید که حاوی مواد شیمیایی کمتری باشد

    رنگ مویی را انتخاب کنید که حاوی مواد شیمیایی کمتری باشد. شما می توانید محصولات رنگ مویی که غالبا از مواد ارگانیک و یا بر اساس حنا ساخته شده اند، پیدا کنید. ماندگاری آنها به اندازه رنگ موی حاوی آمونیاک دائمی نیست، اما هم برای شما و هم برای کودک شما ایمن تر هستند. بعلاوه، هنگام رنگ کردن موهای خود در دوران شیردهی نگران هیچ بوی ناخوشایندی از این رنگها نخواهید بود.

  • از رنگ های گیاهی استفاده کنید

    اگر هنوز هم نگرانی های شما بابت سلامت نوزادتان رفع نشده است باید به دنبال رنگهایی باشید که از گیاهی بودن آن اطمینان کامل دارید. بنابراین به مواد موجود در رنگ مو باید به دقت توجه شود.

  • از تهویه مناسب اتاق اطمینان حاصل کنید

    از تهویه مناسب اتاق اطمینان حاصل کنید. هنگامی که موهای خود را رنگ می کنید، می بایست یک جریان هوای خوب و مداوم در اتاق داشته باشید. با این کار از استنشاق مواد شیمیایی که باعث سردرد می شود و همچنین چشم های شما را آزار می دهد، جلوگیری می شود. همچنین باید رنگ مو را برای حداقل زمان توصیه شده در دستورالعمل بر روی موهای خود بگذارید. داشتن تهویه مناسب نه تنها از بیماری های تنفسی ارایشگر جلوگیری می کند ، بلکه تاثیر بسیار زیادی در عدم جذب مواد شیمیایی از طریق تنفس برای افراد در دوران شیردهی دارد.

  • از مصرف مواد کراتین در دوران بارداری و شیردهی خودداری شود

    در مورد درمان های موی کراتینه یا استفاده از محصولات مویی که حاوی کراتین هستند، باید احتیاط بیشتری داشته باشید. به عنوان یک قاعده کلی، باید از مصرف کراتین در دوران بارداری و شیردهی خودداری شود. دلیل آن غلظت بالای فرمالدئید است موجود در کراتین می باشد. رعایت این مورد می تواند تاثیر به سزایی در کاهش خطرات رنگ کردن مو در دوران شیردهی دارد. در درمان های مبنی بر کراتین از یک طرف، این ماده شیمیایی وارد جریان خون و از آنجا وارد شیر مادر می شود، که برای کودک شما بی خطر نیست. از طرف دیگر، این روش های درمانی مو بوی خاصی به موهای شما می بخشد که کودک شما نیز می تواند آن را استنشاق کند، زیرا ماندگاری این بو بر روی موهای شما تا چند ساعت و حتی بیشتر از یک روز ادامه خواهد داشت.

  • موهای خود را به یک لایه بسیار نازک رنگ کنید

    موهای خود را به یک لایه بسیار نازک رنگ آغشته کنید و یا تنها بخش هایی از مو که تازه رشد کرده اند و خاکستری هستند را رنگ کنید. به این ترتیب لازم نیست تمام طول موهایتان را رنگ کنید. این کار تاثیر به سزایی در کاهش خطرات رنگ کردن مو در دوران شیردهی دارد.

چند نمونه از رنگ های طبیعی که برای جلوگیری از خطرات رنگ کردن مو در دوران شیردهی مناسب است:

  • قهوه برای قهوه ای یا قهوه ای روشن

استفاده از قهوه روش خوبی برای رسیدن به تناژ های قهوه ای تیره یا روشن است. این محصول همچنین کراتینه مورد نیاز موهای شما را تولید کرده و سبب افزایش رشد و کاهش ریزش مو می گردد.

  • موهای خاکستری خود را با مریم گلی بپوشانید

مریم گلی به دلیل خاصیت احیا کنندگی خود، ماده ی مناسبی برای پوشاندن موهای خاکستری است. همچنین به جریان ملانین موجود در مو کمک کرده و باعث می شود که مو به رنگ طبیعی خود بازگردد.

  • کاکائو برای هایلایت های شکلاتی رنگ

کاکائو یکی دیگر از مواد طبیعی است که می تواند به پوشاندن موهای خاکستری شما کمک کند. با این حال برای مشاهده اثرات آن نیاز به کمی زمان داریم. این روش شامل استفاده از پودر کاکائو و عسل بر روی موهای خشک است.

  • چای سیاه برای تناژهای تیره

این گیاه یک گزینه عالی برای ایجاد رنگ تیره در موهای شماست. چای سیاه را دم کنید و محلول آن را به مدت 24 ساعت باقی بگذارید. می توانید این محلول را پس از شستن مو با شامپو به عنوان رنگ موی طبیعی روی موهای خود قرار دهید.

پودر به دست آمده از گلهای خشک بابونه به موهای شما هایلایت های طلایی و بلوند می بخشد. با این حال، باید توجه داشته باشید که این روش بیشتر بر روی موهای رنگ روشن تاثیرگذار خواهد بود و نه برای موهای بسیار تیره.

سخن آخر

در نهایت توصیه می شود تا زمانی که کودک از نظر تغذیه ای مستقل شود منتظر بمانید و سپس از محصولات شیمیایی برای رنگ کردن موهای خود استفاده کنید. به همین ترتیب، اگر احساس می کنید رنگ موی جدید ظاهر رضایت بخش تری به شما می بخشد و از نظر احساسی در جایگاه بهتری قرار خواهید گرفت حتما این کار را انجام دهید. امیدواریم به جواب سوال “آیا رنگ کردن مو در دوران شیردهی بر خطر است؟” رسیده باشید.

شما مهمترین کار جهان را انجام می دهید: مادر بودن

بنابراین شایسته بهترین احساسات هستید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 18 میانگین: 4.2]

22 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09912001204